تویودا در همکاری با یک متخصص ماشینهای بافندگی به نام تایشی اوهنو مفاهیم و راهبردهای اصلی را برای تویوتا ایجاد کرد یعنی همان مفهوم معروف «راه تویوتا»؛ مفاهیمی همچون سیستم برچسب زدن قطعات مورد استفاده در خط مونتاژ موسوم به «کانبان» که در واقع باید آن را پیشدرآمدی بر بارکد دانست.
تویودا به عنوان مدیرعامل تویوتا موتور در دهه پنجاه میلادی نتوانست در نفوذ به بازار آمریکا با خودروهای سواری خود موفق شود اما در ۱۹۶۸ با اتومبیل کوچک «تویوتا کورولا» به این موفقیت دست یافت. در ۱۹۸۳ که ریاست تویوتا را بر عهده داشت تصمیم گرفت وارد بازار خودروهای لوکس شود و در نهایت موفق به تاسیس «لکسوس» در ۱۹۸۹ شد. او پنج سال بعد در سن هشتاد و یک سالگی از ریاست تویوتا کنارهگیری کرد. ایجی تویودا پس از آن که تنها پنج روز بود که صدمین سال تولد خود را پشت سر مینهاد، در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ در بیمارستان یادمان تویوتا به دلیل نارسایی قلبی درگذشت.
دیوید کول، رئیس پیشین مرکز پژوهشهای خودرو در رثای او گفت: «به راستی او رهبری ژرفاندیش و الهامبخش بود که پی برد در راستای موفقیت شرکت تویوتا چه کارهایی باید انجام دهد.»
لزلی کندال، سرپرست موزه خودروی پترسن از او با عنوان هنری فورد ژاپن یاد کرده است.»
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/